Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > Aktualności > Patrząc na trendy z powściągliwością

« powrót

Aktualności  /   1 lutego 2013
Autor  /  Redaktor

Patrząc na trendy z powściągliwością

O wzornictwie mówi dr Bartosz Piotrowski , główny projektant "Pesy"

Patrząc na trendy z powściągliwością

O wzornictwie  mówi dr Bartosz Piotrowski, główny projektant „Pesy”.

- Czy pociągi podlegają takim samym modom w swoim wyglądzie jak samochody ?

   Nie mogą nie ulegać. Każdy produkt powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom użytkownika, czy jest nim przewoźnik, czy pasażer. Każdy z nich oczekuje tak zwanego "nowoczesnego wyglądu". Ludzie identyfikują rozwój i nowoczesność obserwując nowe i najmocniej promowane produkty, są nimi m.in. samochody, elektronika. Z tych obszarów przenikają dalej technologie, jak i rozwiązania stylistyczne. Tu kończą się jednak  podstawowe podobieństwa. Automotiv wypracowuje i lansuje trendy, wprowadza często mocne i wyraziste formy z ukrytym założeniem, że będą się one szybko starzeć. To co nas dzisiaj zachwyca, jutro ma się znudzić, a potencjalny klient ma marzyć o nowym modelu.

   Projektując pojazdy dla sfery publicznej, mające służyć nie jednemu, ale milionom użytkowników, i nie przez 5 a 30 lat,  musimy stosować inną filozofię. Produkt powinien być przede wszystkim uniwersalny zarówno w sferze funkcjonalnej,  jak i stylistycznej. Psychologiczne starzenie się produktu staramy się ograniczać tworząc stylistyki bardziej powściągliwe. Oczywiście projektanci śledzą trendy i mody, więc zawsze pojawiają się elementy aktualnie identyfikowane jako nowoczesne w danym okresie.

- Który rynek i jacy artyści kreują trendy ?


Trudno mówić o jakimś konkretnym rynku czy artyście. Oczywiście przypomina się o włoskim, niemieckim czy skandynawskim rodowodzie designu, ale najsilniejsi gracze to fashion, automotiv, elektronika, oraz projektowanie graficzne (zwłaszcza usług i aplikacji internetowych). W świecie transportu trendy kreują również największe firmy, najsilniej inwestujące w rozwój innowacji i wzornictwa. Najsilniejsi gracze obserwują trendy i aktywność konkurencji, z drugiej starają się wypracować własny, rozpoznawalny styl identyfikujący firmę czy przyszłego użytkownika.   

-Kto ma decydujący głos w kształtowaniu wyglądu?


   Podstawowy zakres dotyczący funkcjonalności czy bezpieczeństwa definiują i zabezpieczają przepisy i normy. W ramach tej ramy, paradoksalnie,  największy wpływ ma nie twórca , a jego odbiorca. Czy jest to klient  w markecie, czy przewoźnik definiujący zamówieniem potrzeby swoich pasażerów , oczekiwania eksploatacyjne, albo po prostu swoje możliwości finansowe, każdy z nich przekazuje informacje trafiające do projektantów czy producentów. Jeśli chcesz pociąg bezpieczniejszy - będzie on zapewne cięższy, więc kosztowniejszy w utrzymaniu i na pewno droższy (technologie, pracochłonność). Jeśli poprawiasz komfort podróży proponując większą ilość , bardziej komfortowych foteli musisz pamiętać, że tym samym ograniczasz przestrzeń komunikacyjną. Najważniejsze by prawidłowo definiować rzeczywiste potrzeby pasażerów (badania, doświadczenia eksploatacyjne) i w oparciu o nie, optymalnie definiować założenia. Tylko wtedy producent taboru sprzeda pociągi, a przewoźnik bilety w kasie.

   Takie podejście towarzyszyło nam przy tworzeniu pojazdów PESA, tak właśnie powstawały zarówno tramwaje Swing, jak i pojazdy Elf, Link czy najnowsza lokomotywa Gama.

   
- W jakim kierunku zmierza dzisiaj kolej?


Ciekawa wydaje się odpowiedz na pytanie,  jakie funkcje i oczekiwanie pasażerów przyjdzie nam zaspokajać. Na kształt i ewolucję produktów mają wpływ nie tylko uwarunkowania socjologiczne, ale również poziom techniki, czy nawet uwarunkowania środowiskowe. Widać na przykład, że obecnie, gdy pociągi przestają mieścić się na peronach, a pasażerów przybywa, popularne stają się pojazdy double deck.

   Najważniejsza pytanie to kto za dwadzieścia lat będzie jeździł pociągami, dokąd i po co. 

na zdjęciach: Bartosz Piotrowski  , na drugim - pojazd "Pesy" 

 
 
 

Masz pytania? Zwróć się do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (24/7)

(22) 19 115

Koszt połączenia z numerem specjalnym (22) 19 115 jest zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej

Tłumacz migowy Kontakt z tłumaczem migowym online - kliknij aby skorzystać »