Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > Aktualności > Na średnicy igły nie wciśniesz

« powrót

Aktualności  /   5 lutego 2013
Autor  /  Redaktor

Na średnicy igły nie wciśniesz

O rozkładzie jazdy SKM mówi Robert Różycki,  kierownik zespołu planowania przewozów i informacji pasażerskiej SKM.

Na średnicy igły nie wciśniesz


O rozkładzie jazdy SKM mówi Robert Różycki,  kierownik zespołu planowania przewozów i informacji pasażerskiej SKM.

- Pasażerowie pytają, czy nie można częściej jeździć …

 - Częstotliwość kursowania pociągów zawsze wzbudza emocje. Niestety, najważniejsze znaczenie dla ilości pociągów ma natężenie ruchu na linii średnicowej podmiejskiej (to ta od Warszawy Zachodniej przez Warszawę Śródmieście do Warszawy Wschodniej). Na niej w godzinach szczytu pociągi kursują z częstotliwością co trzy i pół – cztery minuty. Ze względu na zasady prowadzenia ruchu pociągów to już maksimum przepustowości. Nie można zapomnieć, że na wspomnianych stacjach węzłowych łączą się różne linie kolejowe, którymi pociągi przywożą do Warszawy dużą ilość pasażerów, którym z kolei należy zapewnić odpowiednią podaż miejsc. Przez linię średnicową przejeżdżają składy do i ze Skierniewic, Żyrardowa, Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa (linia S1 SKM), Łowicza, Sochaczewa, Błonia, Radomia, Warki, Czachówka, Lotniska Chopina (linia S2 SKM), Dęblina, Pilawy, Otwocka (zarówno Koleje Mazowieckie jak i linia S1 SKM), Łukowa, Siedlec, Mińska Mazowieckiego, Sulejówka Miłosny (linia S2 SKM) oraz kilka składów z kierunku Tłuszcza. Tak ogromna liczba pociągów powoduje nasycenie linii, a trzeba pogodzić interes wielu pasażerów.

- To znaczy, że nie można już „wcisnąć” większej liczby pociągów SKM?

- Wiązałoby się to z ograniczeniem liczby innych pociągów, co pogorszyłoby ofertę dla pasażerów z nich korzystających. Na takie rozwiązanie żaden z przewoźników i organizatorów transportu nie wyraziłby zgody. Wystarczy popatrzeć, ilu pasażerów dojeżdża koleją.

- Czyli rozkład jazdy to złożony kompromis wszystkich użytkowników szyn?

- Zaczyna się od przedstawienia oczekiwań przez organizatora transportu (w przypadku SKM-ki jest nim ZTM), następnie przewoźnik składa zamówienia na trasy pociągów do zarządcy infrastruktury (w oparciu o regulamin przydzielania i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych). To zarządca infrastruktury przy współudziale przewoźników konstruuje projekt rocznego rozkładu jazdy, próbując pogodzić interes wszystkich. W tym celu między innymi organizowane są konferencje rozkładowe, na które z całej Polski zjeżdżają się przedstawiciele zarządcy infrastruktury i wszystkich zainteresowanych przewoźników. Podczas konstrukcji rozkładu jazdy należy wziąć pod uwagę wiele czynników warunkujących ostateczny obraz rozkładu jazdy. Potem projekt przekazywany jest do każdego przewoźnika, by akceptował lub zgłosił uwagi. Cały proces konstrukcji rozkładu jazdy na rok następny trwa już od początku marca.

- Zaraz… „roczny rozkład jazdy”? To dlaczego zmienia się co około dwa miesiące?

- Wynika to z organizacji ruchu w czasie zamknięć torowych powodowanych inwestycjami lub potrzebą napraw infrastruktury. Na bazie rocznego rozkładu jazdy opracowuje się tzw. zastępcze rozkłady jazdy. A obecnie Polskie Linie Kolejowe prowadzą wiele inwestycji…

- To co będzie w najbliższym czasie?

- Od początku maja do końca wakacji należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu na linii SKM S1. W tym okresie zostanie wyłączony z ruchu jeden z torów podmiejskich na odcinku: Warszawa Włochy – Pruszków dla budowy peronu nowego przystanku: Warszawa Ursus Niedźwiadek i związanej z tym potrzeby przebudowy układu torowego. W tej chwili powstają pierwsze projekty tej organizacji ruchu.

 
 
 

Masz pytania? Zwróć się do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (24/7)

(22) 19 115

Koszt połączenia z numerem specjalnym (22) 19 115 jest zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej

Tłumacz migowy Kontakt z tłumaczem migowym online - kliknij aby skorzystać »