Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > Aktualności > Samorządy powinny dbać o komunikację solidarnie

« powrót

Aktualności  /   12 lutego 2013
Autor  /  Redaktor

Samorządy powinny dbać o komunikację solidarnie

Na pytania o komunikacją miejską odpowiada dr Jakub Majewski, Wiceprezes ds. Regulacji Rynku Kolejowego Urzędu Transportu Kolejowego

Samorządy powinny dbać o komunikację solidarnie

Rozwój komunikacji jest równoznaczny z rozwojem samorządów


- KM, SKM, WKD – każdy z tych przewoźników stolicy i okolicznym gminom bardzo potrzebny. A jednak samorządy, które powinny „dołożyć’ swoje środki finansowe – czynią to niechętnie , tylko w części. Pana zdaniem , czy w pewnym momencie nie przełoży to na brak rozwoju  komunikacji, ale i okolicznych samorządów ?


- Problem komunikacji publicznej widać bodaj najsilniej właśnie w aglomeracjach. Z jednej strony mamy stosunkowo bogate miasto, z drugiej w jego otoczeniu zbiór większych i mniejszych gmin o bardzo zróżnicowanej sytuacji ekonomicznej. Mieszkańcy tego obszaru żyją dzięki wspólnemu rozwojowi usług, szkół, miejsc pracy , wypoczynku i zamieszkania. Ale do tego potrzebny jest sprawny transport. I im większe zagęszczenie funkcji i dynamika rozwoju tym bardziej transport publiczny. Bo sieć drogowa w takich obszarach nigdy nie będzie w stanie przyjąć takiego obciążenia. W tej sytuacji szansą na dalszy rozwój staje się kolej aglomeracyjna – nowoczesna, oferująca dużą częstotliwość i pojemność.
W takim modelu na braku lub substandardzie obsługi kolejowej traci cała aglomeracja. Dezintegruje się. A to oznacza że obszary podmiejskie oddalają się od centrum. Wydłużają się podróże, rosną korki, spada standard życia. I paradoksalnie rosną dysproporcje – bo bogatsze centrum traci mniej niż ubożsi sąsiedzi. Dlatego samorządy powinny dbać o komunikację solidarnie.

- W Europie istnieją związki komunikacyjne . To chyba najciekawsze rozwiązanie – jeśli chodzi o finansowanie komunikacji . Czy widzi Pan takie rozwiązanie w najbliższym czasie w Polsce ?

- Brak efektywnych mechanizmów finansowania transportu w aglomeracjach jest podstawową barierą rozwoju systemów kolei miejskich i podmiejskich które są wpisane w pejzaż aglomeracji we wszystkich państwach wysokorozwiniętych. Na szczęście w Polsce po raz kolejny ruszyły prace nad uregulowaniem tej kwestii. Mam nadzieję, że tym razem uda się do tego przekonać społeczeństwo i przedsiębiorców. Bo nawet Ci co nie mają nawyku korzystania z pociągu czy metra stoją na zakorkowanych ulicach.       


- Warszawska komunikacja miejska , nie tylko SKM, bo i Tramwaje Warszawskie , została doceniona przez miesięcznik Forbes. Obydwie spółki otrzymały tytuł Diamentu 2013r. Zauważono postęp, nowoczesność , innowacyjność . Czy to ma znaczenie dla przestrzeni administracji publicznej ? Czy nagrody i honory mogą ( lub powinny) przełożyć się na dalszy rozwój komunikacji ?

- Nagrody dla przedsiębiorstw publicznych, a zwłaszcza kolejowych są dowodem że nasza branża nie musi mieć kompleksów. Że nie tylko w układzie komercyjnym można przygotować nowoczesny projekt ważny dla podnoszenia poziomu standardów życia i zbliżania nas do standardów europejskich. Oby tak dalej.

 
 
 

Masz pytania? Zwróć się do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (24/7)

(22) 19 115

Koszt połączenia z numerem specjalnym (22) 19 115 jest zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej

Tłumacz migowy Kontakt z tłumaczem migowym online - kliknij aby skorzystać »