Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > Aktualności > We wszystkich dziedzinach życia coraz większą wagę przywiązujemy do bezpieczeństwa i dlatego określono scenariusze zderzeniowe dla kolei, mówi Maciej Grygiel, konstuktor działu badań i rozwoju Pesy

« powrót

Aktualności  /   26 marca 2013
Autor  /  Redaktor

We wszystkich dziedzinach życia coraz większą wagę przywiązujemy do bezpieczeństwa i dlatego określono scenariusze zderzeniowe dla kolei, mówi Maciej Grygiel, konstuktor działu badań i rozwoju Pesy

We wszystkich dziedzinach życia coraz większą wagę przywiązujemy do bezpieczeństwa i dlatego określono scenariusze zderzeniowe dla kolei, mówi Maciej Grygiel, konstuktor działu badań i rozwoju Pesy


Skąd wzięły się „scenariusze zderzeniowe”? Wynik nieszczęśliwych doświadczeń wszystkich kolei?


We wszystkich dziedzinach życia coraz większą wagę przywiązuje się do bezpieczeństwa. Dlatego prowadzi się badania, wprowadza rozwiązania konstrukcyjne mające na celu poprawę bezpieczeństwa. Oczywiście tak jak w życiu, w następstwie nieszczęśliwych doświadczeń stajemy się coraz to mądrzejsi, możemy dokładniej przewidywać. W kolejnictwie wprowadzono normę EN 15227, która określa wymagania dotyczące bezpieczeństwa biernego. Jej celem jest ograniczenie konsekwencji zderzeń pojazdów szynowych.Wymagania te dotyczą pudeł pojazdów oraz powiązanych z nimi podzespołów, które pochłaniają energię zderzenia. Nie obejmują one wszystkich możliwych scenariuszy wypadków, ale zapewniają poziom odporności na zderzenia, dzięki któremu skutki kolizji są minimalizowane.Wymaga się pewnego poziomu ochrony przez uwzględnienie najczęstszych rodzajów zderzeń, które mogą spowodować obrażenia lub wypadki śmiertelne. W 2011 roku decyzją Komisji UE wprowadzono dyrektywę TSI zwaną Loc&Pas, która to m.in. przywołuje wymagania związane z normą EN 15227.

     PESA swoimi najnowszymi pojazdami wpisuje się w te wymagania. W pojazdach takich jak ELF czy LINK zastosowaliśmy unikatowy system pochłaniający i rozpraszający energię w trakcie zderzenia. Opatentowaliśmy system „antywspinających” absorberów. Zastosowane systemy mają chronić załogę oraz pasażerów. Elementy pochłaniające energię w trakcie zderzenia procentują dodatnio w aspekcie zniszczenia połączeń między-wagonowych czy konstrukcji nośnej pojazdu, co przekłada się na znaczne oszczędności finansowe. 

Jak konstruuje się pojazd, aby jego poszczególne części przejmowały siłę zderzenia?


     W kolejnictwie możemy dokładniej przewidzieć jak będzie wyglądała potencjalna kolizja. Na zniszczenie najbardziej narażone są końce składów gdzie znajdują się kabiny maszynistów a za nimi przedziały pasażerskie. Tam zamontowano nadprogramowe elementy przeznaczone do kontrolowanego zgniotu. Zajmują one dodatkowe miejsce, w skutek, czego pojazdy otrzymują bardziej aerodynamiczną sylwetkę. System absorpcji energii pochłania, zatem i energię i miejsce, którego zwykle brakuje, ponieważ z drugiej strony jesteśmy zobligowani do utrzymania komfortu wewnątrz przedziału pasażerskiego a długość całego składu jest ograniczona. Dla pojazdów spełniających powyższe wymagania charakterystyczne są obszerne przednie słupki, będące elementem klatki bezpieczeństwa. I analogicznie jak w pojazdach samochodowych: im pojazd bezpieczniejszy tym mniejsze są obszary przeszklone. W pojazdach szynowych można dopatrzyć się też innych analogii do automotiv. Zwykle ze zwiększeniem poziomu bezpieczeństwa wzrasta też masa, co jest dodatkowym utrudnieniem podczas projektowania. W naszych pojazdach elementami pochłaniającymi energię w pierwszej kolejności są: zgarniacz, odsuwający na bok np. małe pojazdy (chroni je przed zgnieceniem), absorbery główne i częściowo nawet sprzęg. Kolejnym elementem jest absorber środkowy tzw. blok honeycomb. Dalej załogę pojazdu chroni masywna klatka bezpieczeństwa połączona ze struktura nośną spełniającą wymagania normy EN 12663.

 

Zderzenie. Z czym? O jakiej wadze, przy jakiej prędkości?

 

     Przyjmuje się, że projektowanie pojazdów w celu ochrony pasażerów we wszystkich możliwych rodzajach kolizji jest nieuzasadnione. Sensowny jest poziom bezpieczeństwa zgodny z najczęściej występującymi wersjami wypadków. Scenariusze zderzeń określone w normie EN 15227 to nie jedyne przypadki występujące w transporcie kolejowym w Europie, ale reprezentują najczęściej występujące sytuacje zderzeń, w rezultacie, których notowana jest najwyższa liczba wypadków śmiertelnych: zderzenie czołowe dwóch identycznych zespołów trakcyjnych (prędkość 36km/h), zderzenie czołowe różnych rodzajów pojazdów kolejowych ( np. wagon o masie 80t., prędkość 36km/h), zderzenie czołowe zespołu trakcyjnego z dużym pojazdem drogowym na skrzyżowaniu jednopoziomowym (przeszkoda o masie 15 t. np. cysterna, prędkość 110km/h), zderzenie zespołu trakcyjnego z niską przeszkodą (np. samochodem na skrzyżowaniu jednopoziomowym, zwierzęciem, odpadkami).Te cztery scenariusze obowiązują dla kategorii C-I, w której znajdują się zespoły trakcyjne.



Mamy scenariusze zderzeniowe, ale mamy mimo to dramatyczne katastrofy. Co to znaczy dla konstruktorów…?


Pytanie można było by w zasadzie odwrócić: to w następstwie dramatycznych katastrof unormowano parametry, jakie charakteryzują poszczególne rodzaje kolizji. Kolejnym etapem jest odpowiedź producenta taboru w postaci opracowanego i zaimplementowanego systemu bezpieczeństwa biernego. Na dziś niewiele produkuje się pojazdów spełniających EN 15227, jednak nasza firma opracowała i opatentowała pionierski system, który znacznie ogranicza skutki kolizji opisywanych w tej normie. Co to oznacza dla producenta? Ogromne koszty i znaczne zwiększenie masy pojazdu. Co to oznacza dla konstruktorów? Ogromnie dużo pracy. Oczywiście im większa ilość nowego taboru będzie jeździć po naszych torach tym lepiej, bezpieczniej.

 
 
 

Masz pytania? Zwróć się do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (24/7)

(22) 19 115

Koszt połączenia z numerem specjalnym (22) 19 115 jest zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej

Tłumacz migowy Kontakt z tłumaczem migowym online - kliknij aby skorzystać »