Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > Aktualności > Gdy będzie ministrem transportu zatroszczy się o rewitalizację dawnych szlaków kolejowych, zaplanuje nowe połączenia i wymagać będzie, aby w szkołach powstawały klasy o kierunkach kolejowych. W ten sposób zadba o kadrę dla polskiej kolei

« powrót

Aktualności  /   5 kwietnia 2013
Autor  /  Redaktor

Gdy będzie ministrem transportu zatroszczy się o rewitalizację dawnych szlaków kolejowych, zaplanuje nowe połączenia i wymagać będzie, aby w szkołach powstawały klasy o kierunkach kolejowych. W ten sposób zadba o kadrę dla polskiej kolei

Gdy będzie ministrem transportu zatroszczy się o rewitalizację dawnych szlaków kolejowych,  zaplanuje nowe połączenia i wymagać będzie, aby w szkołach powstawały klasy o  kierunkach kolejowych. W ten sposób zadba o kadrę dla polskiej kolei

Mateusz Różycki, uczeń pierwszej klasy o specjalności technik elektroenergetyk transportu szynowego w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego w Warszawie, wie, że kolej to jego spełniające się marzenie, pasja i życie. Gdyby, więc dokończyć myśl o byciu ministrem transportu to dopowiedziałby jeszcze, że zaplanowałby pieniądze na nowoczesny tabor. Nowoczesny, podkreśla, ale nie futurystyczny, bo musi nawiązywać do tradycji. I planując budżet kolejowy – podparłby się funduszami unijnymi. I pilnowałby, aby wydane były do przysłowiowego centa lub grosza. Dzisiaj koncentruje się na matematyce, fizyce i technice – przedmiotach niezbędnych, aby być dobrym mechanikiem. A nim będzie. I będzie pracował na najnowocześniejszych pojazdach w Polsce, czyli w warszawskiej SKM. Tak sobie założył. Choć jest nietypowym miłośnikiem kolei. Nie zbiera o niej książek, nie kolekcjonuje modeli, ale fotografuje jej magię. „Za jedną chwilę” będzie wolontariuszem w Muzeum Kolejnictwa.


- Pradziadek był kolejarzem. Tata też nim jest i tak połknąłem bakcyla – opowiada Mateusz. - Słuchałem opowieści i lubiłem jeździć pociągami. Bo każdy pociąg ma swoją duszę. Wystarczy wsłuchać się w stukot kół, rytm zatrzymywania i odjazdu. To rytm naszego życia. Każdy w nim odnajdzie swój osobisty kawałek, a mój to marzenie o prowadzeniu pociągu. Pragnienie, aby coś zrobić dla ludzi dobrego, a kolej robi: podwozi do pracy, na uczelnię, na spotkanie.  A dla nich do ważne.


W byciu mechanikiem najpiękniejsze jest to – jak opowiada - że można wszystko zobaczyć, dotknąć, naprawić, bo tabor potrafi płatać figle i nie zawsze komputer wystarczy, aby sobie poradzić z usterką. Dlatego ma w domu stare podręczniki dotyczące mechaniki. Ma  też wielką świadomość, że odpowiada się za życie ludzkie, więc trzeba być bardzo uważnym, starannym i odpowiedzialnym. Tego nie uczą w szkole, tego trzeba się nauczyć samemu. Ta świadomość musi być stale obecna podczas pracy. I widzi przyszłość mechaniki – to rozwój silników asynchronicznych i systemów rozruchu, co daje przyspieszenie i właściwości jezdne.


Gdy ma wolny czas to Mateusz Różycki fotografuje. Swoje ukochane pociągi SKM. Próbuje zatrzymać chwilę w kadrze tego samego pociągu, w tym samym miejscu, ale o innym czasie. Widać wtedy jak rzeczywistość wokół nas się zmienia. Zaczął się pasjonować fotografią 6 lat temu, gdy otrzymał od rodziców pierwszy aparat. Rodziców, którzy próbowali mu nieco „wybić z głowy” bycie kolejarzem. Teraz mama mówi tylko, aby był szczęśliwy. A on będzie. I kto wie – może kiedyś siądzie przy premierze rządu i będzie mówił o rozwoju polskiej kolei. Bo nic jej nie zastąpi. I nie tylko on tak myśli. W jego klasie jest, co najmniej 10 takich samych zapaleńców jak on. 


Na zdjęciach : Mateusz i kilka fotografii wykonanych przez niego w ostatnim czasie. 

powiązana galeria

  • Gdy będzie ministrem transportu zatroszczy się o rewitalizację dawnych szlaków kolejowych,  zaplanuje nowe połączenia i wymagać będzie, aby w szkołach powstawały klasy o  kierunkach kolejowych. W ten sposób zadba o kadrę dla polskiej kolei
  • Gdy będzie ministrem transportu zatroszczy się o rewitalizację dawnych szlaków kolejowych,  zaplanuje nowe połączenia i wymagać będzie, aby w szkołach powstawały klasy o  kierunkach kolejowych. W ten sposób zadba o kadrę dla polskiej kolei
  • Gdy będzie ministrem transportu zatroszczy się o rewitalizację dawnych szlaków kolejowych,  zaplanuje nowe połączenia i wymagać będzie, aby w szkołach powstawały klasy o  kierunkach kolejowych. W ten sposób zadba o kadrę dla polskiej kolei
 
 
 

Masz pytania? Zwróć się do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (24/7)

(22) 19 115

Koszt połączenia z numerem specjalnym (22) 19 115 jest zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej

Tłumacz migowy Kontakt z tłumaczem migowym online - kliknij aby skorzystać »