Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > Aktualności > Tabor SKM nowoczesny i przyjazny środowisku naturalnemu

« powrót

Aktualności  /   28 marca 2014
Autor  /  administrator

Tabor SKM nowoczesny i przyjazny środowisku naturalnemu

Komisja Europejska nazywa kolej zieloną alternatywą. Warto na przykładzie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej dowiedzieć się, dlaczego tak jest.

Tabor SKM nowoczesny i przyjazny środowisku naturalnemu

Niewiele osób wie, że pociągi SKM są zbudowane z materiałów, których 80% podlega recyklingowi.  Np. laminaty z pojazdów mogą być przeznaczone do recyklingu na kilka różnych sposobów: po przemieleniu –do wytwarzania płyt kompozytowych w przemyśle meblarskim albo … dodatek do asfaltu, betonu i tłoczyw; dodatek 3% - 5% przemielonego laminatu do polimerbetonu zwiększa jego wytrzymałość na zginanie o 25% nie wpływając negatywnie na inne jego parametry.

Szybka Kolej Miejska eksploatuje elektryczne zespoły trakcyjne, z których znakomita większość to tabor zbudowany z wykorzystaniem najnowszych technologii, czyniących go przyjaznym środowisku. Przykładowo głównym składnikiem materiału wygłuszającego oraz izolacyjnego jest celuloza - w pełni degradowana. Natomiast materiał służący do zabudowy podłogi jest obojętny dla środowiska.  Także szyby w procesie likwidacji są mielone i mogą zostać przetopione i ponownie użyte do produkcji materiałów niższej, jakości. Z kolei zużyte elementy stalowe, aluminiowe czy miedziane - konstrukcja, koła, ramy wózków, przewody ciśnieniowe- transportowane są do huty i przetapiane do kolejnego użycia. Co ważne w stu procentach podlegają recyklingowi.

Na ograniczenie emisji hałasu i zużycia obrzeży zestawów kołowych oraz główek szyn nawierzchni kolejowej ma pozytywny wpływ również zastosowanie do smarowania obrzeży kół ekologicznych środków. Do smarowania elementów gumowych oraz uszczelek wykorzystuje się m. in. …glicerynę, składnik naturalnie biodegradowalny, uzyskiwany w procesie hydrolizy tłuszczu.

I można już tylko dodać, że przy hamowaniu pociągi SKM odzyskują również energię elektryczną, a lżejsza konstrukcja z zaawansowanej technologicznie stali pozwala na mniejsze jej zużycie. Innymi słowy – tabor Szybkiej Kolei Miejskiej jest nie tylko nowoczesny, ale przyjazny środowisku naturalnemu i na pewno jest zieloną alternatywą dla samochodów.

 

 
 
 

Masz pytania? Zwróć się do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 (24/7)

(22) 19 115

Koszt połączenia z numerem specjalnym (22) 19 115 jest zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej

Tłumacz migowy Kontakt z tłumaczem migowym online - kliknij aby skorzystać »