Projekt numer 1

 

Projekt POIS.07.03.00-00-002/09-00
„Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina”.

Zakup 13 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych miał na celu zapewnienie obsługi połączenia kolejowego Lotniska Chopina z centrum miasta oraz przez stację Warszawa Wschodnia, z Sulejówkiem i Legionowem.

Projekt zrealizowany przez Szybką Kolej Miejską w 80% był finansowany ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

  1. Planowany całkowity koszt realizacji – 369 128 814,12 zł
  2. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych – 298 050 842,48 zł,
    w tym bezpośrednio przeznaczonych na zakup taboru kolejowego – 297 045 931,00 zł
  3. Maksymalne dofinansowanie projektu środkami z UE – 238 440 673,98 zł

Dostawcą taboru (13 elektrycznych zespołów trakcyjnych) była firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna z siedzibą w Bydgoszczy.

Pojazdy kursują z Lotniska Chopina do stacji Warszawa Wschodnia trzy razy na godzinę, a od stacji Warszawa Wschodnia, raz na godzinę w kierunku Legionowa i i dwa razy na godzinę do Sulejówka Miłosny.

Cele projektu to:

  • zapewnienie obsługi kolejowej Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie,
  • zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców Warszawy i warszawskiego obszaru metropolitarnego,
  • znaczny przyrost liczby podróżujących koleją związany z zakupem nowego taboru o wysokim standardzie bezpieczeństwa,
  • zapewnienie dostępu do transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych.

Projekt jest komplementarny do projektu realizowanego przez PKP PLK S.A., polegającego na budowie łącznicy kolejowej z Lotniska Chopina do linii kolejowej nr 8 tzw. „radomskiej”.

Oba projekty, zarówno zrealizowany przez Szybką Kolej Miejską Sp. z o.o. jak i PKP PLK S.A. miały bezpośredni związek z EURO2012 w zakresie obsługi kibiców i turystów, którzy przebywali w Warszawie.

Dane techniczne 13 pojazdów:

  • maksymalna prędkość jazdy 130 km/h,
  • przyspieszenie rozruchu na poziomie 1 m/s² w zakresie do 50 km/h,
  • dwustopniowe odsprężynowanie zapewniające wysoką spokojność jazdy pojazdu,
  • automatyczne sprzęgi czołowe,
  • jednoprzestrzenne wnętrze w układzie siedzeń zapewniających maksymalne wykorzystanie pojemności wnętrza,
  • wyposażenie w system monitoringu wnętrza oraz najbliższego otoczenia zewnętrznego,
  • system łączności pasażer – maszynista powiązany automatycznie z systemem monitoringu,
  • szerokie drzwi wejściowe,
  • wyposażenie w wydajny system klimatyzacji,
  • systemy informacji podróżnych,
  • system niezależnego otwierania drzwi przyciskiem przez pasażerów,
  • dostęp i specjalnie przygotowane miejsca dla osób ograniczonych ruchowo (w tym niepełnosprawnych),
  • miejsca przeznaczone do przewozu rowerów.

Pojazdy umożliwiają przewiezienie prawie 1000 pasażerów jednorazowo – około 300 osób na miejscach siedzących i ponad 700 na miejscach stojących.

mapa ikonka inne aktualności
10.06.2021 | Wakacyjna zmiana rozkładu jazdy pociągów
10.06.2021 | Wakacyjna zmiana rozkładu jazdy pociągów

Czytaj więcej czytaj więcej

02.06.2021 | Pierwszy z 21 nowych pociągów w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej
02.06.2021 | Pierwszy z 21 nowych pociągów w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej

Przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej odebrali malaturę pierwszego z puli 21 pociągów produkowanych przez NEWAG. Produkcja przebiega zgodnie z h...

Czytaj więcej czytaj więcej

01.06.2021 | Warszawski Transport Publiczny w przedłużony weekend
01.06.2021 | Warszawski Transport Publiczny w przedłużony weekend

Podczas czerwcowego długiego weekendu nastąpią zmiany w kursowaniu niektórych linii Warszawskiego Transportu Publicznego, w tym również pociągów SKM.

Czytaj więcej czytaj więcej

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux