Koleje Wielkopolskie

Atrakcje województwa wielkopolskiego, do których dojedziesz pociągami Kolei Wielkopolskich.

 

Parowozownia Wolsztyn

Wolsztyńska parowozownia jest jedyną w Europie – a prawdopodobnie nawet i na świecie – nadal czynną lokomotywownią, z której niemal codziennie parowozy wydawane są do prowadzenia pociągów pasażerskich, kursujących najczęściej na trasie z Wolsztyna do Poznania, Leszna bądź Zbąszynka. Nie jest to skansen ani muzeum utworzone jedynie dla prezentacji parowozów i ich zaplecza, ale funkcjonująca od ponad 100 lat prawdziwa parowozownia. To również jedyne takie miejsce, gdzie obejrzeć można warsztaty, maszyny, urządzenia oraz inne obiekty zaplecza technicznego służące utrzymaniu i naprawie parowozów. Tylko tutaj niemal codziennie zobaczyć można gorący, buchający parą parowóz.

Dojazd do stacji Wolsztyn pociągami Kolei Wielkopolskich linii PKM 3 w kierunku Wolsztyna i pociągami Kolei Wielkopolskich na linii Leszno – Zbąszynek.

 

Katedra w Gnieźnie

To najcenniejszy zabytek architektoniczny Gniezna, położony na historycznym Wzgórzu Lecha. Pierwszą budowlą było oratorium, którego pozostałości można obejrzeć w podziemiach katedry. W roku 970 Mieszko I wybudował tu pierwszy kościół, w którym siedem lat później pochowano jego żonę Dąbrówkę. W roku 1000 spoczęło tu ciało męczennika św. Wojciecha. To właśnie w Gnieźnie arcybiskupi a później prymasi dokonywali koronacji królewskich. Wspaniała gotycka katedra wraz z jej podziemiami, niezwykłymi Drzwiami Gnieźnieńskimi, ogromnym skarbcem katedralnym, niezliczona ilością dokumentów i ksiąg (najstarsza pochodzi z roku 800 i znajduje się w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie) stanowi nie lada atrakcję dla interesujących się wczesną historią Polski.

Dojazd do stacji Gniezno pociągami Kolei Wielkopolskich linii PKM 1 w kierunku Gniezna i pociągami Kolei Wielkopolskich na linii Jarocin – Gniezno.

 

Zamek w Kórniku

Początki historii kórnickiego zamku sięgają średniowiecza, gdy właścicielami Kórnika był ród Górków. To najprawdopodobniej oni w XIV w. rozpoczęli budowę swojej siedziby. Ukończona około 1430 r. murowana, obronna budowla otoczona była fosą, a dostęp do niej był możliwy jedynie przez zwodzony most oraz opuszczaną kratę. Do dziś z tego okresu zachowały się stare mury i piwnice obiektu. W XVI w. zamek został przebudowany w stylu renesansowym, tak świetnie, iż w 1574r. przyjmowano w nim Henryka Walezego spieszącego na koronację do Krakowa. W drugiej połowie XVIII w. Teofila z Działyńskich Szołdrska-Potulicka, przebudowała swoją siedzibę nadając jej charakter barokowej rezydencji arystokratycznej. Ostatnią przebudowę zamku przeprowadził w XIXw. Tytus Działyński.

Dojazd do stacji Kórnik pociągami Kolei Wielkopolskich linii PKM 4 w kierunku Jarocina i Kępna.

 

Stary Rynek w Poznaniu

Od 1253r. centralne miejsce miasta lokacyjnego Poznań. Główny plac miejski to kwadrat o boku długości 141 m. Jest trzecim co do wielkości rynkiem w Polsce. Na Starym Ryku odnajdziemy renesansowy Ratusz, Muzeum Historii Miasta Poznania, budynek Wagi (gdzie ważono towary przeznaczone na targ), domki budnicze (kamieniczki biedniejszych kupców), klasycystyczny budynek Odwachu (wartowni) goszczący obecnie Muzeum Powstania Wielkopolskiego, Galerię Miejską Arsenał oraz cztery zabytkowe fontanny : Prozerpiny, Apollo, Neptuna i Marsa. Wokół Rynku usytuowano stylowe renesansowo-barokowe kamieniczki mieszczan. Z Rynku rozchodzą się promieniście 4 szlaki turystyczne, zachęcające do zwiedzania miasta.

Dojazd do stacji Poznań Główny pociągami Kolei Wielkopolskich wszystkich linii w kierunku Poznania.

 

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux